keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Muistiinpanoja graafisen suunnittelun asioista.

Mediakortti
Yleensä yhden sivun esite, jossa on lehden ilmoitusten ja aineiston jättöaikataulut, ilmoitusten hinnat ja yhteystiedot. Mediakortti on tarkoitettu mainostajille, mainostoimistoille sekä muille ilmoituksia tuottaville yhteistyökumppaneille.

                                                                  Ilmoituskampanja
Kertoo tulevista kampanjoista. Sen hinta vaihtelee ilmoituspaikan ja median mukaan.

Ilmoituksen tyypit ja ilmoituksen paikka
Sanomalehti-ilmoitukset jaetaan kolmeen osaan;
Luokitteluilmoitukset, joihin kuuluu mm. työpaikkailmoitukset.
 Merkkitavarailmoitukset joihin kuuluu vuorostaan tuotteiden ja tuotemerkkien imagomainontaa
Kaupan myynti-ilmoitukset.

Ilmoitusten paikka lehdessä on yleensä sivun alkuosassa, keskellä tai tekstin jälkeen.

Ilmoituksen koko ja huomioarvo
Koko ilmoitetaan palstamillimetreinä (pmm). Sivut jaetaan yleensä 6-8 palstaan ja näiden leveys vaihtelee. Lopulliseen hintaan vaikuttaa tekijä, koko paikka lehdessä, värit alennukset ja jopa myös viikonpäivä.

Ilmoituksen tehokeinot
Mitä suurempi ilmoitus, sitä parempi huomattavuus. Sitä suositellaan käytettävän uutuustuotteissa.
Pääotsikko vaikuttaa ratkaisevasti ilmoituksen vaikutelmaan sekä siihen, miten ilmoitus huomataan.
Sloganin tulee olla lyhyt ja naseva. Ilmoituksessa kannattaa myös käyttää kuvia ja värejä.

Ilmoituksen teksti
Tärkeintä ilmoituksen tekstissä on helppo luettavuus sekä mielenkiintoinen kirjoitustyyli. Tekstin tulee erottua taustasta.

Kuvat ilmoituksessa
Kuvilla on ilmoituksessa suuri merkitys. Idea on usein jonkun viestin välittäminen. Kuvien tulisi olla innoittavia sekä aiheeseen liittyviä ja niiden tulee olla mahdollisimman korkealaatuisia.

Ilmoituksen toimittaminen lehteen
Tärkeää on värien kohdistus, harmaa tasapaino, pisteen kasvu sekä vedostaminen. pisteen kasvu tulee huomioida, sillä lehdessä kuva muuttuu ja siitä ei välttämättä saa selvää.

Värien määrittely
4-värituotannossa kaikki värit pitää määritellä prosessiväreinä, eli cmykkinä.
Lisävärit tuottavat 1-2 lisäväriä normaalin 4 värisarjan lisäksi.

Liikemerkit
Liikemerkit tarkoittavat liikkeen merkkiä eli kuvaa. Tärkeimmät asiat ovat värit sekä sopiva kuva.


10 virhettä logosuunnittelussa

1. käytetty aloittelijaa
2. suunnittelu nojaa liiaksi trendeihin
3. rasterikuvat
4. kuvapankkien käyttö
5. suunnittelet itsellesi etkä asiakkaallesi
6. monimutkaisuus
7. liiallinen pääpaino väreissä
8. fontin valinta
9. liikaa fontteja
10. logo kopioi muita

Graafinen ohjeisto
Graafinen ohjeisto tarkoittaa yrityksen visuaalisen ilmeen ohjeita ja määritteitä.
Se sisältää visuaaliset ohjeet mainosten, esitteiden, internetsivujen ja muun viestinnän suhteen.

Painotuotteen vaatimukset

Värit
1-värinen (painovärinä musta)
2-värinen (esim. musta & punainen) kuvat duotone-kuvia
4-värinen = CMYK, täysvärinen painotyö
CMYK + lisävärit

Resoluutio
Aikakauslehtien resoluutio pitää olla vähintään 2540 dpi, kun taas sanomalehtien 1270 dpi.
Aikakauslehtien kuvien resoluutio täytyy olla n. 300 ppi, ja sanomalehtikuvien 200 ppi.

Fontit
Fonttien tulee tulostuskoneessa olla täysin samat kuin työn tekemiseen käytetyssä koneessa.

Hissipuhe
Hissipuhe on luonteva tarina yrityksestäsi. Tavoite on vakuuttaa kuulija yritystoiminnastasi ja siitä, että tiedät mitä teet. Tarkoituksena on herättää kiinnostus niin lyhyessä ajassa että ehdit kertoa sen vaikka hissimatkalla. Hissipuhe vastaa kysymyksiin: miksi tämä kiinnostaa kuulijaa?, minkä ongelman yrityksesi ratkaisee?, mitkä ovat kohdemarkkinat, ansaintamalli, tiimi sekä kilpailutilanne.

Planssi
Niin sanottu juliste, joka on tehty jäykille alustoille ja joihin on kiinnitetty useampia kuvia ja tekstiä, suunnitelma ja otsikko.
Pohjana käytetään pahvilevyjä (2-3mm huokoinen konepahvi tai kiiltäväpintainen mainospahvi).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti